- Bara hår (och lite till)

onsdag 11 mars 2015

Slingteknik

Eftersom att vi pratade om slingor härom dagen tänkte jag att vi fördjupar oss lite i det idag. Slingor kan göras på alla möjliga vis! Idag är det vanligast att man gör det med hjälp utav folieslingor, men hättan kan åka fram om kunden har kort hår och endast vill ha en färg på sina slingor. Folieslingor är himla fiffigt faktiskt, man kan använda flera färger på sina slingor och man kan skräddarsy designen på färgen beroende på hur man lägger sina foliepaket eller hur man väver slingorna.

Den vanligaste "modellen" på folieslingor brukar vara att man utgår från benan och delar upp håret i fyra eller fem sektioner och arbetar horisontellt. Funkar bäst på dom som vill ha ett naturligt utseende och många slingor. Så här:



Jag brukar dela in nacken i tre sektioner för att för att bakhuvudet kan vara lite för brett för att bredden på folien ska räcka från öra till öra. Som ni ser på ritningen, så övergår jag till två sektioner när huvudet börjar smalna av för att sedan övergå bara till en sektion längst upp.

Man kan också lägga efter E4an (E6, E18 eller vad du nu kallar det). Då kan man få tydligare slingor (såklart beroende på hur mycket hår du lämnar mellan passérna eller hur breda slingor du gör). Det bästa med den här indelning är att du behöver inte vara orolig över vart kunden sedan lägger benan, slingorna finns överallt och är konsekventa. Perfekt för kunden som gärna varierar sin bena. Också en bra indelning om man vill blanda in fler färger och få mer slingad känsla.

Bakhuvudet brukar jag göra på samma sätt som första bilden, alltså dela in i tre sektioner istället för två.

Ett insider tips. Jag brukar lägga slingorna diagonalt i sidorna, Från polisongen upp till kronlinjen ungefär för att slippa den randiga känslan när kund sen sätter upp håret. Fungerar fin fint!

Det här är dom två indelningarna som jag använder mest när jag ska slinga ett helt hår.

Folieslingorna kan man också använda som en effekt tillsammans med färg. Där är det bara fantasin som sätter gränser. Jag gillar cirkeln. Med den får man riktigt snygg effekt på ett kortare hår som inte har någon specifik bena, Då får man olika "mönster" beroende på hur håret faller. Den gör man såhär..
Foliepaketen kan man lägga hur nära varandra man vill. Arbeta mot dig i klockans håll, så får du inga problem när du ska lägga den sista passén. Placera cirkeln vart på hjässan du vill, utgå från benan så den hamnar relativt centralt i cirkeln. Självklart kan man använda flera olika färger för mer effekt!

Eller stjärnan, den fungerar på samma sätt som cirkeln att den ger olika slingor beroende på benan men blir lite randigare och tydligare...

Likadant här, placera stjärnan vart du vill på hjässan, se bara till att du lämnat lite hår närmast ansiktet så man inte får för tydliga markeringar just där. 

Det här väl dom vanligaste indelningarna som jag brukar använda, men det finns ju så mycket mer.
Oftast brukar jag bara gå efter formen på frisyren och ta ut partier som jag vill ha en effekt på. Antingen i cirklar eller bananer eller större partier. Som sagt bara fantasin som sätter gränser :)

(Finns det kurs i paint? skulle nog behöva gå en sån..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar