- Bara hår (och lite till)

torsdag 12 mars 2015

Varm/kall?

Hur vet man om man är varm eller kall?
Och vad betyder det egentligen?

Vi passar alla i olika färger, beroende på hudfärg och hudton. Man vet oftast med sig undermedvetet vilka färger som funkar på en i tex kläder. Man ser att; Nej, den här turkosa klänningen ser INTE bra ut på mig (men jag vet egentligen inte varför) eller det där röda linnet klär mig verkligen. Rätt färg på rätt person gör underverk. Därför kan man med fördel veta om man är varm eller kall.

En person som är varm (tex jag) passar bra i färger som innehåller tex gult och rött. Dock lite klurigt för att  en röd kan vara kall om den innehåller blått, och en lila som vanligtvis upplevs kall kan vara varm om den har mer rött i sig än blått. Komplicerat, men ett tränat öga ser. Pratar vi hårfärg kan man tänka koppar, guld, en varm choklad färg.. Alla toner med lite guld i är helt rätt.  Det lyfter ansiktsfärgen och man blir i mitt fall inte lika blek (om det nu är möjligt att bli blekare).

En kall person passar då i resten av färgspektrat. Alltså blått, grönt, lila. I hårfärgs väg tänker vi ask, violett, mocka, mahogny..

Hur kan man själv se om man är varm eller kall?
Mitt bästa knep är att känna efter.. Passar jag bäst i silver eller guld? Testa att sätta ett större guldsmycke mot ansiktet och kolla i spegeln, för att sedan ta ett silver smycke och göra likadant. Vilket utav dom fick din ansiktsfärg att lysa upp? Guld = varm, silver = kall.

Annars kan man kolla på blodådrorna i armvecket. Är dom blåa eller gröna?
Är dom blåa betyder det att du passar bäst i kalla färger. Är dom gröna passar du bäst i varma färger.

Personer med rödaktig hudton kan med fördel ha en kall hårfärg, då känns hudtonen mindre röd!

Fråga din frisör nästa gång du är där, hon/han vet säkerligen. Om inte annat kan ni testa ihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar