99,9% av mina kunder vet hur man för sig vid sitt besök hos frisören men så finns dom som inte vet.. vi har alla mött dem.
Här kommer en liten lista på vad man kan tänka på.
Som en kille skrev på twitter: "Don't ask me how your color looks when im shampooing it out.. right Now, it looks wet.. It’s wet!"
- Kom i tid! Vet du med dig att du kan bli sen, meddela det då! Vi jobbar ofta efter ett tight schema och den där förseningen hänger med heeela dagen. Det är såklart ömsesidigt, vi gör allt för att inte bli sena till din bokning :)
- Att avboka i sista stund är nästan som en dödssynd för oss - ännu värre om du inte dyker upp utan att meddela det. Speciellt om vi bokat upp en lång behandling på 2-3 timmar. Det är svårt att fylla den luckan på kort tid vilket betyder förlorade pengar! Självklart kan något plötsligt dyka upp eller man kan bli sjuk, full respekt för det.
- Vi försöker inte sälja produkter till dig för att tjäna några extra kronor. Du har lagt tid och pengar på att få en snygg färg och klippning, varför då inte lägga några extra kronor på att få frisyren att se lika fantastisk ut tills det är dags för nästa besök? Ett schampo som du köper i dagligvaruhandeln är fullproppad med dåliga ingredienser och en hel del vatten som inte gör något bra för ditt hår. Speciellt ett färgat hår! Du tjänar på att följa våra råd!
- Berätta inte för oss hur vi ska göra vårat jobb - överlåt det tekniska till oss. Du säger inte till tandläkaren hur denne ska laga din tand, eller hur? Vi är proffs på det vi gör och har gått många år i skolan för att göra det vi gör.
- Lämna din bossiga partner hemma! Det finns inget värre än att behöva väga in två olika åsikter om hur ditt hår ska se ut, samt min egna! Bestäm dig i sånt fall innan du sätter dig i stolen vem jag ska lyssna på.
- Lyft inte på huvudet i shamponeringen för att hjälpa till. Det hjälper inte! Jag vill inte riskera att duscha ner hela dig eller skapa ett vattenfall längs med din rygg. Tanken är god men det kan bli så fel.
- Klipp inte dig själv! Blir det för kort någonstans eller konstig form kan det vara svårt att fixa till. Kom in istället för en trimning av det som stör dig mellan klippningarna eller bara för att klippa luggen. Det underlättar för båda!
- Färga dig inte hemma och förvänta dig att vi ska kunna fixa till det med en gång. Ett leopardmönstrat hår i orangea toner kräver en hel del av oss och vi vill inte att ditt stackars hår ska få stryka med på kuppen.
- Hur mycket du vill klippa av sätter inte priset. Det tar lika lång tid för mig att klippa topparna som att ta av 10 cm, jag måste gå igenom hela håret oavsett.
- Om du blir missnöjd med din nya frisyr av någon anledning, säg det! Jag blir bara glad över att få en chans att rätta till det istället för att du går till dina vänner eller familj och berättar hur dålig jag är. Det är inte ovanligt med misskommunikation och det går oftast att lösa :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar