- Bara hår (och lite till)

tisdag 3 mars 2015

Hur är det att vara frisör?

En fråga som jag får nästan varje dag utav mina kunder är:
Varför valde du att bli frisör?
Jag brukar alltid svara att jag ville göra något kul efter grundskolan. Jag var lite skoltrött och behövde göra något som inte bara var teoretiskt. Jag blev också inspirerad av min faster och kusin som var frisörer och väldigt duktiga! Skryter fortfarande om att min kusin vann frisör-SM!
Jag är så glad att jag valde att bli frisör, jag kan verkligen inte se mig själv göra någonting annat som skulle vara lika stimulerande.

Många tror att frisöryrket är så glamoröst. Att vi står där i högklackat med fönat hår och ser snygga ut hela dagen. Men oj så fel man kan ha. Visst är vi snygga, den snyggaste arbetsgruppen om du frågar mig.. Men helvete vad vi sliter. Hur många gånger tror du att jag går in i fikarummet per dag för att pudra ansiktet för att dölja mitt blanka ansikte under en hektisk dag? För ofta.
Vi sliter. Som frisör jobbar man aktivt 110%  dom timmarna man är på jobbet, vilket är minst 8 timmar. Det är fysiskt ansträngande, då man står upp hela tiden och jobbar med armarna i 90 graders vinkel all the time. Ni ska se min högra tummuskel, där snackar vi bodybuilder tumme ;)


Men jag älskar det för att dom positiva sidorna väger över. Adrenalinkicken du får av en nöjd kund är fantastisk, det finns inget som slår det! Det jag gillar mest är kombinationen utav det sociala och att du får vara kreativ på samma gång. Som en lösgodispåse, allt i ett liksom. Det är så roligt att få höra alla dessa olika livsöden och drömmar. Du kan ta hand om Tage 94 år på morgonen som berättar om hur det var när han tog körkort för en herrans massa års sedan till hur kul Matilda 19 år hade på sin långresa i Australien. Man blir sjukt allmänbildad! Jag kan nästan alltid referera till en kund oavsett samtalsämne. Testa mig!

En sak som tär på mig är min prestationsångest. Jag strävar alltid efter att min kund ska bli så nöjd att hon nästan gråter av glädje och när hon inte gör det, kan jag bli nojjig. Försöker tänka ut 1000 olika sätt att göra det bättre på, till och med efter att kunden har gått. Många gånger går man hem och tänker på jobbet hela natten. "Skulle jag ha gjort så istället?" eller "I morgon kommer Kristina, hur ska vi göra med hennes hår" osv. osv. Det är väl ett gott tecken antar jag men det kan vara jobbigt och slitsamt.

Man får så otroligt mycket tillbaka när man har med människor att göra. Hur glad blir man inte när ens kund har gått över himmel och helvete för att hitta en när man bytt salong? Eller när man får en chokladkaka till jul, bara för att. Kunderna gör jobbet! Dom/ni är fantastiska!!

Något som är kul med frisöryrket är att man aldrig är färdigutbildad. Man lär så något nytt varje dag.. Det älskar jag!

(Sen ska vi inte sticka under stolen med att det är.. *host* dåligt betalt *host*)

Bli frisör för fan, du kommer älska det :) Enough said.

1 kommentar: